تاریخچه سازمان پایانه های مسافربری شهرداری بندرعباس

پایانه مسافربری به معنای محلی است برای آغاز یک سفر ،به نحوی که پایان آن مسافران  به وسایل نقلیه مختلفی که در مسیرهای معین و مشخص رفت و آمد میکنند دسترسی داشته باشند و بتوانند نسبت به انتخاب مسیر و یا تعویض وسیله نقلیه و همچنین تغییر مسیر اقدام کنند.


با توجه به تعریف فوق،از پایانه ها می توان به عنوان مفاصلی که سفرها را به یکدیگر پیوند می دهند نام برد که سفر در آنها پایان  و یا از آنجا آغاز می گردد و یا شاید بتوان از پایانه ها به عنوان اولین مفصل ارتباطی با شهر و یا همان ورودی شهر یاد کرد که طبیعتا کیفیت فضائی آن می تواند بیانگر ویژگیهای همان شهر باشد و انسان استفاده گر با درک این ویژگی حال و هوای آن شهر را در ذهن خود خواهد پروراند .با عنایت به مطالب عنوان شده و با امعان نظر به اینکه بر آیند قضاوت مطلوب مسافرین از هر شهر بستگی زیادی به مبادی ورود و خروج مسافر خصوصا پایانه های مسافربری دارد ،رسیدگی به وضعیت و ساماندهی آنها از اهمیت خاصی بر خوردار می باشد.
قبل از تشکیل سازمان پایانه های شهرداری بندرعباس ، سفر از طریق چند شرکت تعاونی مسافربری که به صورت گاراژ در چند نقطه از شهر بندرعباس واقع در میدان قدس(محله برق قدیم) میدان هفده شهریور ،میدان بلوکی (شهربانی قدیم )و میدان ابوذر (اتوتاج قدیم )صورت می گرفت .در اواخر سال 1368 برابر مصوبات مجلس شورای اسلامی در خصوص احداث پایانه های مسافربری با هماهنگی دستگاههای اجرائی شهر مقرر گردید شرکت تعاونی هایی که بصورت گاراژ در سطح شهر فعالیت داشتند و حدود 10 شرکت تعاونی بودند بمدت یک ماه در مدرسه نواب صفوی واقع در گلشهر جنوبی متمرکز گردند و از آنجا به پایانه فعلی که فقط یک سوله خالی متعلق به شهرداری بندرعباس بود انتقال یابند که این اتفاق در در اواخر سال 1370 به انجام رسید .


از سال 1370 الی 1383 ترمینال زیر مجموعه شهرداری منطقه یک اداره می شد و تا قبل از تشکیل سازمان توسط آقایان متولی ، حسین کمالی امیری ، جعفر تختی ، فرجام دانش، غلامعباس خوشروئی ،مسعود سعیدی،به عنوان مدیر داخلی اداره می شد .از آنجایی که بندرعباس بزرگترین بندر تجاری کشور محسوب و روزانه پذیرای تعداد زیادی مسافر به اقصی نقاط کشور بود و پایانه مسافربری بیشترین سهم و حجم ورودی مسافر را به عنوان بخشی از سیستم حمل و نقل جاده ای همانند دیگر پایانه هابا جابجایی 90 درصد به عهده داشت و با توجه به این موضوع که این مکانها از مهمترین تاسیسات عمومی شهرها محسوب می گردند و تاثیر گذاری بسیار جدی در زندگی مردم هر شهر و کشور دارند نیاز به تشکیل سازمانی که بصورت اختصاصی متولی این امر باشد، بیش از پیش در شهرداری بندرعباس احساس گردید .که در همین راستا اساسنامه پیشنهادی سازمان پایانه های مسافربری شهرداری بندرعباس تنظیم و جهت انجام مراحل قانونی به وزارت کشور ارسال که مراتب طی نامه شماره 12185/1/3/34 در مورخه 1384/05/01 مورد تایید و موافقت قرار گرفت و سازمان از تاریخ 1384/11/01 با هدف ارائه خدمات بهتر به مسافرین  و حفظ و نگهداری امور پایانه ها و تجهیز و توسعه آنها با استفاده از ابزار و روشهای پیشرفته آغاز به کار نمود. از آنجا که پایانه موجود فقط دارای یک سوله بود با همکاری شرکت های تعاونی مربوطه و شهرداری اتاق های با دو کاربری قسمتی به عنوان انبار و قسمتی به عنوان دفتر فروش بلیط احداث و تجهیز گردید.این ترمینال با مساحت بالغ بر3/5 هکتار دارای تجهیزات شامل استراحتگاه رانندگان-60 باب مغازه تجاری -کارواش -خدمات گاریهای حمل بار تعمیرگاه فنی اتوبوس- پارکینگ-نمازخانه- 20باب انبار توشه مسافر - 20باب دفاترفروش بلیط-سالن انتظار مسافر -سالن فروش بلیط-نماینده اداره کل حمل و نقل جهت پاسخگویی به شکایات-اتاق کوک و مادر  می باشد.با تشکیل سازمان آقای مجید زمردی زاده عباسی به عنوان اولین مدیر عامل معرفی گردید.همچنین سازمان در سال 1385 به عضویت اتحادیه سازمانهای پایانه های مسافربری شهرداری های کشور در آمد .بعد از استعفای ایشان آقای عمار زاهدی از تاریخ 1389/08/10 بعنوان دومین مدیر عامل منصوب گردید.


در تاریخ 93/3/20آقای عمار زاهدی به کار خود در سازمان پایانه های مسافربری شهرداری بندرعباس پایان دادند و پس از ایشان آقای سعید حسینی پور تازیانی طی ابلاغ جناب آقای شهردار عباس امینی زاده به سمت مدیر عامل  سازمان پایایانه های مسافربری شهرداری بندرعباس منصوب گردیدند.